כלי נגישות

מבט על פרשת פנחס ⏪⏪

 
 
 

הלימוד היומי:
פר׳ פנחס | יום א' | ט"ו תמוז התשפ"ד | פרק כ"ה פסוק י' – פרק כ"ו פסוק ד' 


הניוזלטר היומי והפצת התורה לרבבות אלפי ישראל
מוקדשים לכבוד הנר המערבי רבינו חיים ב"ר משה האור החיים הקדוש זי"ע
ע"י הר"ר משה גראסמן הי"ו מאנסי נ.י.

  מעוניינים להקדיש את הניוזלטר היומי לזכות יקיריכם?

לחצו כאן
     
 
 

מה בפרשה:
כהונה לפנחס שנאת המדיינים ספירת ישראל ירושת הארץ מינוי יהושע קרבנות תמיד ומוסף:

 

פרשת פנחס פותחת בשכר לפנחס על קנאתו, ובציווי לשנוא את המדיינים. בהמשך עוברת התורה לסדר ירושת הארץ, ותביעת בנות צלפחד לקבל חלק בארץ. לאחר מכן נלמד על מינוי של יהושע בן נון לממלא מקומו של משה בהנהגת העדה, ובסיום הפרשה – דיני קרבן תמיד וקרבנות מוסף בשבתות ומועדי השנה.

א. כהונה לפנחס 
כשכר על מעשה הקנאות, מקבל פנחס שכר להיות כהן, הוא וזרעו אחריו.

ב. צרור את המדינים 
בני ישראל מצטווים לשנוא ולהרוג את המואבים שהחטיאו את ישראל. 

ג. ספירת ישראל 
על פי ציווי ה' סופר משה את ישראל לאחר המגיפה ועקב סיום תפקידו כרועה ישראל. התורה מפרטת את כל השבטים בפירוט לפי משפחות, ובכל משפחה מוזכרת האותיות ה' וי', כי השם 'י"ה' מעיד על טהרת ייחוסם.

ד. סדר חלוקת הארץ 
משה מצטווה על סדר חלוקת הארץ, כשכל יהודי מבאי הארץ קיבל חלק אחד, ובנוסף התחלקה הארץ על פי האורים ותומים וכן על פי גורל, ופתק הגורל עצמו היה מדבר ואומר מה עולה בגורל.

ה. בנות צלפחד ודיני ירושה 
צלפחד מת בהשאירו אחריו בנות בלבד, לאחר תביעתן לקבל נחלה בארץ, מודיע ה' למשה שהן תקבלנה את חלק אביהן וחלק אבי-אביהן. אגב מובא בפסוק דיני ירושת נכסיו של נפטר העוברים לקרובי משפחתו.

ו. מינוי יהושע למנהיג 
לאור בקשת משה מאת ה' למנות מנהיג לישראל, נאמר לו למנות את יהושע כאיש על העדה, ולהעמיד אותו כמנהיג עוד בחייו של משה, ואכן משה עשה כך.

ז. קרבנות תמיד ומוסף
בכל יום יש להקריב קרבנות תמיד, אחת בבוקר ואחת בין הערביים, כמו כן יש להקריב קרבנות מוסף בשבתות, בראשי חודשים ובמועדי השנה, ובחג הסוכות הפרים מתמעטים מיום ליום כרמז על איבוד שבעים האומות.

 
 

הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם (כה, יב)

למרות שהקנאות לכאורה סותרת את מידת השלום וקרובה יותר למידת המחלוקת, לא כן הוא, אלא קנאות כשרה ואמיתית, מביאה דווקא לריבוי שלום.

(כתנות אור)

 
 

השוחד של בנות צלפחד
וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח (במדבר כז, ג)

 

כאשר הגיע הגאון הנודע רבי יוסף באב"ד בעל 'מנחת חינוך' זצוק"ל, לכהן כרב בעירו "טארנאפאל", נכנסו אליו בני משפחה אחת מתושבי העיר לקבלו בשלום ולברכו לרגל בואו לכהן כרב בעירם.

הם גלגלו שיחה על דא ועל הא ובתוך הדברים סיפרו לו: 'ידע נא הרב, שהיו אי אלו אנשים בקהילה שלא הסכימו שאתם תבואו להיות לנו לרב, הם העדיפו דווקא רב אחר, אך אנחנו לחמנו למען כבודך וב"ה הצלחנו שאתה תהיה לנו לרב'. אחר כך המשיכו בשיחה, ולקראת פרידתם סיפרו לבעל המנחת-חינוך שיש להם דין תורה סבוך עם אחד מיריביהם, והם רוצים שהרב יהיה להם לדיין.

הבין המנחת חינוך שכל מה שהחליקו בלשונם בתחילת דבריהם לומר שהם פעלו לטובתו שהוא יכהן כרב, לא היה כי אם מס שפתים לשחדו לצידם. פתח ואמר להם: הלה זה הדבר שהיה אצל בנות צלפחד שבאו לפני משה ואמרו: "אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קרח וגו', - כלומר, אבינו לא היה מהחולקים עליך, אלא הוא עמד לצידך. כששמע זאת משה מיד: "ויקרב משה את משפטן לפני ה'' - כלומר אני איני יכול לשמש כאן כדיין אחרי ששיחדתם אותי בדברים.

סיים המנחת חינוך ואמר: גם אני איני יכול לשמש אצלכם כדיין.

 

שעירי ראשי חדשים ושל מועדות

בכל ראש חודש, וכן בכל חג מחגי השנה, הקריבו שעיר לשם קרבן חטאת, במטרה לכפר על יהודים שנעלם מהם שהיו טמאים ונכנסו לבית המקדש או שאכלו קדשים בעת ההעלם. 

לתגובות והערות על המדור
 
     
 
   
 
 

הנושא היומי בפרשה
כהונה לפנחס • שנאת המדיינים • ציווי לספור בני ישראל

השבטים מבזים:
לאחר שפנחס קינא את קנאת ה' כפי שנאמר בסוף הפרשה הקודמת, היו השבטים מבזים אותו ואומרים: הראיתם 'בן פוטי' זה, אשר אבי אמו (אשת אלעזר בן אהרן) היתה בת יתרו שפיטם עגלים לעבודת אלילים, ועכשיו הרג נשיא מישראל.

לפיכך בא הפסוק כאן ויחס אותו אחר אהרן וקרא לו 'פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן'.

נקמתי:
כשכר על מעשיו של פנחס אמר ה' למשה: פנחס נקם את הנקמה שלי וקצף את הצף שהיה עלי לקצוף, ובכך סילק את כעסי מעל בני ישראל שלא כיליתי אותם לגמרי.

ברית כהונה:
לכן אני מבטיח לו בהבטחה של 'ברית', בתורת החזקת טובה ופרישת שלום: שלמרות שעד עכשיו הוא לא היה כהן, כי תחילה ניתנה הכהונה רק לאהרן ובניו שנמשחו עמו (ואילו נכדי אהרן לא נמשחו אז), וכך ניתנה הכהונה לנכדים שייוולדו לבניו לאחר המשיחה, אבל הנכד פנחס שהיה חי בשעת המשיחה ולא נמשח לא התכהן.

הרי שמעכשיו הוא יזכה לכהונת עולם לכל הדורות אחריו, בגלל שקינא בשביל אלוקיו.

שם רשעים ירקב:
אגב שהזכיר הכתוב את ייחוס הצדיק פנחס לשבח, הזכיר גם לגנאי את ייחוס הרשע אשר פנחס הרג אותו, הלא הוא הנשיא של שבט שמעון, זמרי בן סלוא, שהיה נשיא לאחד מחמשת המשפחות של השבט.

פירוש נוסף: להגיד שבחו של פנחס שלא מנע את עצמו לקנא לחילול השם, למרות שהוא היה נשיא.

בת מלך:
כמו כן, כדי להודיע את עוצם שנאתם של המדיינים לישראל, שהפקירו בת מלך במטרה להחטיא את ישראל, לכן מזכיר הפסוק את שם האשה המדיינית שנהרגה, הלא היא כזבי בתו של צור, שהיה אחד מחמשת המלכים במדין שמלכו על חמשת ראשי בתי אבות. למרות ש'צור' היה החשוב מכולם, בכל זאת הוא נזכר בתורה רק השלישי ברשימת מלכי מדין, לפי שנהג בעצמו ביזיון להפקיר בתו.

צוררים הם:
משה הצטווה מפי ה' לומר לבני ישראל שעליהם לשנוא את המדיינים ולהכות אותם, משום שהם הצוררים שלכם, אחרי שהפקירו בנותיהם להטעות אתכם בעבודה זרה של בעל פעור, וכן בחטא של כזבי בת צור שהיתה ממדיין.

אולם את מואב לא ציוה ה' להשמיד, אף שבנותיהם החטיאו את ישראל, לפי שהיתה רות עתידה לצאת מהם.

כבקרת רועה עדרו:
כמו רועה אשר נכנסו זאבים לעדרו והרגו בהם, שלאחר מכן הוא סופר את הנותרים לדעת כמה נותרו, כך גם לאחר המגיפה שפרצה בעם בחטא של זמרי בן סלוא, ציוה ה' למשה ולאלעזר בן אהרן לספור את כל היהודים בני 20 שנה ומעלה היוצאים לצבא, כאשר כל אחד יתייחס על שבט האב ולא על שבט האם.

סיבה נוספת לספירה:
היות וכשיצאו ממצרים נמסרו ישראל למשה במנין, גם עכשיו כשקרב משה למות ולהחזיר את הצאן לבעליו, החזיר אותם במניין.

ואכן משה ואלעזר דיברו אל בני ישראל בערבות מואב, סמוך לירדן יריחו, ואמרו להם את ציווי ה': "צריכים אתם להימנות!"

 
 
 

המפעל העולמי 'תורה שבכתב' - נוסד במטרה לעודד לימוד וידיעת התורה הק' עם פירוש רש"י למען עידוד הלימוד והשינון, שולחים אנו מדי יום את הניוזלטר היומי עם סיכום מתומצת על הפרשה היומית, שיעורים במגוון שפות, קבצי לימוד, מבחנים, יהלום יומי ועוד. כמו"כ, אנו מפעילים מערך ענק של שיעורים יומיים, מבחני סיכום יומיים ושבועיים, ועוד פעילויות רבות, בקו התוכן שלנו 02-5002018, או בפלטפורמות נדרים פלוס.

השירות הינו חינמי ונועד כדי להגדיל תורה ולהאדירה ולכן נשמח אם תעבירו את הניוזלטר לכל דורש, אם כי כל הזכויות החומרים המובאים בו הינם שמורים למפעל העולמי 'תורה שבכתב' ואין לעשות בהם כל שימוש

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת הניוזלטר היומי לחץ >כאן< או שלח לנו מייל חוזר

להערות והארות, הצעות ייעול או שאלות ניתן ליצור קשר בדוא"ל torah@torahb.co.il

אם קיבלתם את המייל בטעות ואינכם חפצים לקבלו שוב, אנו מתנצלים מראש ונבקשכם ללחוץ על 'הסר' בסוף המייל

 

 

הודעה זו נשלחה עבור
 להרשמה לרשימת התפוצה לחץ כאן
להסרה אוטומטית מרשימת התפוצה לחץ כאן

 

 


נשלח באמצעות מערכת הדיוור של 3 פינות אתרים.
קובץ מצורף
_א_פנחס___תורה_שבכתב.pdf
DMC Firewall is a Joomla Security extension!