כלי נגישות

מה באמת חסר לאדם עייף ויגע?

 
 
 


הלימוד היומי:
פר׳ כי תצא | יום ו | י' אלול התשפ"ד | פרק כ"ד פסוק ה' – פסוק י"ג

מעוניינים להקדיש את הניוזלטר היומי לזכות יקיריכם?

לחצו כאן
     
 
 

אמאי אין נזהרין ללמוד פירוש רש"י ?

"בשולחן ערוך פסק, דירא שמים יקרא תרגום וגם פירוש רש"י, ואנכי לא ידעתי מי פטרם לכמה מתופסי התורה, דהם לא יצאו מכלל יראי שמים, ואמאי אין נזהרין ללמוד גם פירוש רש"י. וכיון שהוא דינא דשולחן ערוך, ראוי להם לקיים הדבר, ובמקום שילמדו בענין אחר, ילמדו כל הפרשה מפירוש רש"י. ומי שחשקו לחדש חידושי תורה, יראה כמה תועלת נמשך בהגיע לפרק הקורא בפירוש רש"י, מדי שבוע בשבוע" .

(כף החיים, להגה"ק רבי חיים פלאג'י זי"ע, כז, ז)

 
 

וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹקים (כה, יח)

המתעצל בעבודת ה' בטענה שכביכול הוא עייף ויגע, אות הוא שעדיין חסרה לו יראת שמים ולא ירא אלקים הוא.

(הרה"ק רבי ברוך ממעז'יבוז זי"ע)

 
 

לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו (דברים כב, י)

 

משמו של רבינו אברהם אבן עזרא ידוע המאמר המחכים, שהבא לחרוז חרוזים עליו להקפיד חרוזים הולמים ומשובחים, כשהוא ממליץ על כך במליצה: "לא תחרוז בשור ובחמור יחדיו, את השור תיקח למישור, ואת החמור להר המור". כלומר אל תטעה לחרוז יחד את שני המילים 'שור' ו'חמור' אף ששניהם מסתיימים בתנועה אחת דומה 'וֹר'. אלא חריזה משובחת היא 'שור' עם 'מישור', ו'חמור' עם 'הר המור', כך ששניהם מסתיימים בשתי תנועות דומות.

 

גר עמוני ומואבי, אדומי ומצרי

גוי מצאצאי בני ארץ מואב או עמון שהתגייר, אסור לבוא בקהל ה'. כלומר אסור לו להינשא עם ישראלית, אלא עליו להינשא עם גיורת כמותו. גם כל צאצאיו של גר עמוני בכל הדורות אחריו לעולם ועד, אסורים לבוא בקהל. כל זאת לפי שהעמונים והמואבים החטיאו את ישראל. לעומת זאת, גוי אדומי או מצרי שהתגייר, הרי הדור השלישי שלו, בן בנו, מותר לבוא בקהל ה'.

לתגובות והערות על המדור
 
     
 
   
 
 

הנושא היומי בפרשה
שנה ראשונה • דיני משכון • גונב נפש • תלישת צרעת • זכירת מעשה מרים

שנה ראשונה:
הנושא אשה שהיא חדשה עבורו, אפילו היא אלמנה שכבר נישאה פעם לאיש אחר (למעט מחזיר גרושתו, שאינה חדשה עבורו), עליו להיות נקי ופנוי לביתו במשך שנה. במשך שנה זו יְשַׂמֵחַ את אשתו (אולם אין הכוונה שישמח ביחד עם אשתו, שהרי לא נאמר וְשָׂמַח אלא וְשִׂמַח).

לפיכך, במשך שנה זו לא יצא ללחום בצבא, ולא לשאר צרכי הצבא כגון לספק מים ומזון ולתקן את הדרכים. זאת בשונה מהחוזרים מעורכי המלחמה כגון מי שלא חנך את ביתו או לא נשא את אשתו המאורסת, שהם מספקים מים ומזון ומתקנים דרכים.

בית וכרם:
גם הבונה בית וחנך אותו, או מי שנטע כרם וחילל אותו, הרי במשך שנה אחת הוא נקי ופנוי רק עבור הבית והכרם, ואינו יוצא כלל למלחמה.
 
אוכל נפש:
יהודי שהלווה כסף לחברו על מנת לפרוע את החוב בתאריך פלוני, והתאריך הגיע בלי שהלה ישלם את החוב, הרי הוא יכול ליטול מהלווה משכון באמצעות שליח בית דין.

אולם אסור לו לקחת מכון כלי שעושים בו אוכל נפש, כגון מטחנה המורכבת משתי אבנים, האבן התחתונה הנקראת 'ריחיים', והן האבן העליונה, הנקראת 'רכב'.

לעמוד בחוץ:
זאת ועוד, בשעה שהוא בא לקחת משכון תמורת חוב כל שהוא, אסור לו להיכנס אל תוך בית הלווה, אלא עליו לעמוד בחוץ, ובעל הבית, הלווה, יוציא אליו את המשכון.

החזרת המשכון:
במידה והלווה הממושכן הוא איש עני, והמשכון הוא בגד-לילה, אסור למלווה לשכב בביתו בלילה בזמן שהמשכון אצלו, אלא חובתו להחזיר אותו ללווה עם שקיעת החמה. בדומה לכך, אם הוא המשכון הוא בגד-יום, כבר למדנו בפרשת משפטים, שיחזירו ללווה בבוקר וישאירו אצלו עד שקיעת החמה, ואז יחזור לקחתו ממנו.

שעה שהלווה העני מקבל בחזרה את המשכון להשתמש בו בלילה (או ביום), עליו לברך את המלווה. אבל גם אם לא יברך – תחשב מעשה זה לפני ה' כזכות של נתינת צדקה.

מוות לחוטפים:
אדם החוטף וגונב יהודי אחר, והוא השתמש ביהודי החטוף, ולאחר מכן אף מכר אותו לאיש אחר. אם כל זאת אירע בנוכחות שני עדים שראו את המעשה ואף מסרו התראה לגנב שלא יעשה כך, אזי יש להרוג את הגנב ובכך לבער את הרע מישראל.

לא לתלוש:
אדם שהופיעה בגופו צרעת עם סימני טומאה, חל עליו איסור שלא לקוץ את הבהרת ולא לתלוש את סימני הטומאה, אלא עליו לעשות ככל אשר יורו לו הכהנים שיקבעו אם להסגיר אותו, או לקבוע שהוא מצורע מוחלט, או שהוא טהור.

לשון הרע:
בהמשך לאיסור תלישת הצרעת: החפץ לשמור על עצמו שלא ילקה בצרעת, ייזהר שלא לדבר לשון הרע, אלא יזכור את אשר עשה ה' למרים בדרך יציאת ישראל ממצרים בגלל שדיברה על משה אחיה, ובגין כך לקתה בצרעת.

סיכום הלימוד של יום שבת קודש מופיע בקובץ המצורף

 
 
 

המפעל העולמי 'תורה שבכתב' - נוסד במטרה לעודד לימוד וידיעת התורה הק' עם פירוש רש"י למען עידוד הלימוד והשינון, שולחים אנו מדי יום את הניוזלטר היומי עם סיכום מתומצת על הפרשה היומית, שיעורים במגוון שפות, קבצי לימוד, מבחנים, יהלום יומי ועוד. כמו"כ, אנו מפעילים מערך ענק של שיעורים יומיים, מבחני סיכום יומיים ושבועיים, ועוד פעילויות רבות, בקו התוכן שלנו 02-5002018, או בפלטפורמות נדרים פלוס.

השירות הינו חינמי ונועד כדי להגדיל תורה ולהאדירה ולכן נשמח אם תעבירו את הניוזלטר לכל דורש, אם כי כל הזכויות החומרים המובאים בו הינם שמורים למפעל העולמי 'תורה שבכתב' ואין לעשות בהם כל שימוש

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת הניוזלטר היומי לחץ >כאן< או שלח לנו מייל חוזר

להערות והארות, הצעות ייעול או שאלות ניתן ליצור קשר בדוא"ל torah@torahb.co.il

אם קיבלתם את המייל בטעות ואינכם חפצים לקבלו שוב, אנו מתנצלים מראש ונבקשכם ללחוץ על 'הסר' בסוף המייל

 

 

הודעה זו נשלחה עבור
 להרשמה לרשימת התפוצה לחץ כאן
להסרה אוטומטית מרשימת התפוצה לחץ כאן

 

 


נשלח באמצעות מערכת הדיוור של 3 פינות אתרים.
קובץ מצורף
_ו__כי_תצא___תורה_שבכתב_1.pdf
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd